FAQ - Frequently Asked Questions

    Allmänt

    Vad är Interhome?

    Idag är Interhome en ledande förmedlare av semesterhus och semesterlägenheter jorden runt med omkring 40 000 individuella semesterhus och semesterlägenheter.

    Var hittar man allmänna affärsvillkor för bokningar med Interhome?

    Våra allmänna affärsvillkor hittar man här.


    Katalog

    Hur beställer jag en katalog online?

    När man gjort sina val klickar man på ”Favoriter”. På sidan med favoriter kan man nu skapa sin egen katalog. Ange dina kontaktuppgifter i respektive fält och en PDF-katalog med objekten i favoritlistan skickas till dig.
    Man kan boka bostad direkt från PDF-katalogen genom att klicka på länken ”Visa objektet på Internet” längst ned på objektets katalogsida.


    Sökning

    Hur vet man om en semesterbostad är tillgänglig?

    När man söker semesterhus-/lägenhet online visas ett objekt enbart om det är tillgängligt under den önskade perioden. Om man däremot söker utan att först ange datum kan man i kalendern för en semesterbostad se vilka datum som objektet kan
    bokas för. Om en semesterbostad har markeringen ”Ansök” kan man skicka oss en ansökning eller kontakta oss direkt.

    Hur får man reda på vad en semesterbostad kostar?

    Om man söker med önskad semesterperiod får man alltid exakt pris för objekten direkt i sökresultaten. En detaljerad kostnadsöversikt med all tillgänglig service finns på sidan för en semesterbostad när man angett datum för ankomst och avresa,

    Var ser man var en semesterbostad ligger?

    När man fått sökresultaten kan man klicka på ”Karta” för att se exakt var semesterbostaden ligger. På semesterbostadens sida finns en karta. En markering på kartan visar var huset/lägenheten ligger. Intill kartan finns en ”Vägbeskrivning".

    Hur hittar man semesterbostäder där husdjur accepteras?

    På huvudsidan för sökning kan man under ”Faciliteter” ange önskad utrustning i önskad semesterbostad. Semesterhus/-lägenheter där husdjur tillåts finns i kategorin ”Husdjur tillåtna”.

    Hur hittar man semesterbostäder som är anpassade för rullstol?

    På huvudsidan för sökning kan man under ”Förfina din sökning” ange önskad utrustning i den sökta semesterbostaden. Här kan du också se om bostaden är anpassad för rullstol.


    Bokning

    Hur bokar man en semesterbostad?

    Hos Interhome kan man enkelt boka sin semesterbostad på olika sätt - direkt i vår webbshop, via telefon eller email.

    Är det säkert att boka online med Interhome?

    Ja, att boka med Interhome är tryggt. Som en del av HomeToGo Group och ett schweiziskt traditionsföretag med förstklassig service och över 60 års erfarenhet, har säkerhet och kvalitet alltid varit vår högsta prioritet. Alla dina uppgifter skyddas på en säkerhetscertifierad server. Dina personuppgifter krypteras med SSL innan de skickas till oss. Uppgifterna avkrypteras först när de kommit till vår server. Vårt nätverk skyddas också av brandvägg mot obehörig access från internet.

    Vilka faciliteter kan semesterbostäderna erbjuda?

    Varje semesterbostad har sina egna faciliteter som barnsängar, barnstol, barnvagn etc. Dessa faciliteter anges på semesterbostadens sida under tilläggstjänster när du angett semesterperiod i kalendern. De flesta kan beställas när du bokar bostaden.
    Personlig service på plats:

    Interhome har över 200 lokala servicekontor. På större semesterdestinationer i Europa välkomnas du av vårt team på det lokala servicekontoret som ger dig mer information om tillgängliga faciliteter liksom tips om din semesterbostad och om destinationen.

    Hur långt i förväg kan man boka en semesterbostad?

    Man kan boka sitt semesterboende när som helst. Om man bokar en vecka före ankomstdag kan man också utnyttja vår Last Minute-rabatt på utvalda semesterbostäder. Vill du kanske planera i riktigt god tid?
    Om man bokar semesterbostad redan 9 månader i förväg är man berättigad till Early Bird-rabatt. Onlinebokning är möjlig intill två dagar före ankomst. Vår kundtjänst är vi alltid redo att ta emot bokningar ned kort varsel.

    For bookings within 3 days prior to arrival please make your reservation by phone. Only credit card bookings are possible if you book within 3 days prior to arrival.

    Kan man boka semesterbostad för mer än fyra veckor?

    Naturligtvis kan man boka semesterbostad för mer än 4 veckor. Tveka inte att ta kontakt med oss om du är intresserad av en Early Bird-rabatt.

    Jag är intresserad av en semesterbostad som kräver ansökning. Hur gör jag då?

    Välj önskade datum i kalendern och klicka på ”Ansök”. Fyll i ansökningsformuläret och klicka på ”Skicka in ansökning“. Vår kundtjänst tar sedan så snart som möjligt kontakt med dig för att diskutera eventuella frågor och behandla bokningen. Vår kundtjänst svarar gärna på alla frågor om bokning som kräver ansökning.

    När får man bekräftelse på sin bokning?

    Efter att du gjort en bindande bokning skickar vi en bokningsbekräftelse med bokningsnummer via email. Meddela oss omgående om du inte fått denna mail med bekräftelse.


    Betalning

    Vilka betalningsmetoder accepterar Interhome?

    Interhome accepterar tre betalningsmetoder:

    1. Kreditkort (VISA eller Mastercard)
    2. Faktura
    3. PayPal

    För bokningar med kort varsel före ankomstdatum accepteras endast kreditkort och Paypal som betalningsmetod.

    Måste man göra en första delbetalning? När måste resten betalas?

    Efter att man mottagit bokningsbekräftelsen ska man inom 7 dagar erlägga delbetalning på 20% av hyran. Återstoden ska betalas senast 29 dagar innan hyresperiodens början. Efter att återstoden betalats in får du en resevoucher.


    Kansellering/endring

    Hur avbokar man?

    Man kan alltid avboka online. Länkar för betalning, hantering och avbokning hittar du på bokningsbekräftelsen.

    Får man en återbetalning av tillgodohavande om man avbokar?

    Tillgodohavanden som uppkommer genom avbokning återbetalas på samma sätt som betalningen gjordes. Om detta inte skulle vara möjligt får du inom 5 arbetsdagar ett email med begäran om dina bankuppgifter.

    Vad kostar det att avboka?

    Som regel (per den 1/11 2024) är ersättningen:

    • 10 % av priset för bokningen upp till 60 dagar före resans början,

    • 50 % av priset för bokningen från den 59:e till den 29:e dagen före resans början,

    • 80 % av priset för bokningen från den 28:e till 2:a dagen före resans början.

    • Det totala priset för bokningen debiteras om avbokning meddelas senare än 2:a dagen före resans start eller om du inte genomför resan.

    Kan man ändra en bokning?

    Man kan ändra sin bokning online. Länkar för betalning, hantering och avbokning hittar du på bokningsbekräftelsen.


    Förincheckning

    Vad är förincheckning?

    Vår förincheckning är jämförbar med incheckning online hos en del flygbolag: Den gör livet enklare. Du kan meddela nödvändiga uppgifter redan före din ankomst. På så vis går incheckningen på ankomstdagen snabbare.

    Är det säkert med förincheckning?

    Ja, det är säkert med förincheckning.

    1. Förincheckning kan endast göras via den länk som du fått dig tillsänd

    2. Förincheckningen sker via en säker webbsida (https)

    3. Du anger din kreditkortsinformation i Computops säkra miljö. Du anger din kreditkortsinformation i Computops säkra miljö (Världsledande i betalningsbranschen), Interhome lagrar ingen kreditkortsinformation utan bara ett alias

    4. Dina personuppgifter kommer att lagras i en säker miljö och kommer inte att användas i marknadsföringssyfte.

    Varför måste jag ange min kreditkortsinformation igen?

    Betalningen av bokningen av semesterbostaden och betalningen av tillägg på plats är två olika betalningar. Detta är jämförbart med förskottsbetalningen för ett hotellrum och betalningen för produkter som konsumeras från minibaren på plats.


    Före semestern

    När får man sina resedokument?

    Du får dina resedokument 28 dagar innan du reser, förutsatt att vi mottagit betalning för bokningen. Om man bokar Last Minute får man sina resedokument omgående efter inbetalning av hela hyresbeloppet.

    Finns det sängkläder och handdukar i semesterbostaden?

    Normalt finns det i semesterhusen och semesterlägenheterna filtar och kuddar för alla sängar (med undantag för spjälsängar). Under rubriken ”Kostnadsöversikt“ på sidan för semesterbostaden kan man se om sängkläder och handdukar ingår.

    Hur kontaktar man nyckelvärden?

    Kontaktuppgifter för nyckelvärden finns i de resedokument som man får 28 före dagar före resan.

    Vilka dokument behöver man ha med sig på sin Interhome-semester?

    Kontakta relevanta myndigheter för vilka pass, visum eller hälsodokument du behöver för din resa. Tillsammans med din voucher får du användbara tips för din Interhome- semester.

    Jag vill ta med ett husdjur. Vad bör jag tänka på?

    Som bevis på giltig rabiesvaccination måste du när du reser inom Europa ta med ett pass för din hund eller katt. För resor utanför Europa gäller andra bestämmelser. Kontakta din veterinär för frågor om utlandsresa med ditt husdjur.


    Under semestern

    Hur dags får man tillträde till en semesterbostad och hur dags måste man lämna den?

    Nøkkelansvarlig forventer at du henter nøkkelen mellom kl. 16.00 og 19.00 på ankomstdagen, med mindre annet er nevnt i reisedokumentene dine. Ta kontakt med vedkommende hvis du ankommer på et annet tidspunkt.
    Hvis ikke annet er nevnt i reisedokumentene dine, må du forlate overnattingsstedet innen kl. 10.00 på avreisedagen.

    Hur får man nycklarna till den bokade semesterbostaden?

    I resedokumenten finns fullständiga kontaktuppgifter till nyckelvärden.

    Måste man erlägga en deposition? Hur erlägger man en deposition?

    Vid mottagandet av nycklarna ska man erlägga en deposition. Hur stor depositionen är och hur den erläggs (kontakt eller med kort) anges i resedokumenten.
    Om deposition inte erläggs kandu förvägras nycklarna till bostaden. Observera att på vissa platser kan man endast erlägga deposition kontant.

    Vad händer med depositionen?

    Depositionen är en ren säkerhetsåtgärd och beloppet återbetalas vid korrekt återlämnande av bostaden (hyresobjektet). Om du betalat din deposition kontant kommer nyckelvärden att returnera den direkt till dig.
    Annars kommer deposition att betalas tillbaka till ditt konto.

    Måste man betala turistskatt?

    Alla skatter som ska betalas listas på semesterbostadens sida. Här kan du se om turistskatt ingår i hyran eller inte.

    Ad gör man om problem uppstår under vistelsen?

    Om semesterbostaden inte är i avtalat skick eller om du utsätts för skada ska du anmäla detta till nyckelvärden. Om nyckelvärden inte snarast kan avhjälpa bristerna, måste du meddela Interhomes kundtjänst.
    Om det inte sker någon omedelbar felanmälan i början av hyresperioden, förutsätts semesterbostaden vara utan brister. Om brister blir uppenbara senare under hyresperioden gäller samma regler som ovan.

    Måste man städa semesterbostaden själv?

    Grundläggande rengöring görs av dig som kund, oavsett ägarens slutstädning. Grundläggande ren göring inkluderar rengöring av köket eller liknande, tvättning och undan städning av disk, slänga kvarvarande mat och allt avfall/sopor, ta av säng kläderna och svepning eller damm sugning av alla rum. Slutstädning inkluderar grundlig rengöring av köket, badrum / dusch / toalett och tvätt av golv. I vissa hyre sobjekt kan du välja om du vill städa semesterbostaden själv eller lämna städningen till husägaren / nyckelför valtaren och betala för denna tjänst. Du hittar information om detta i be skrivningen av det relevanta hyresob jektet.


    Efter semestern

    Hur kan man komma med klagomål efter semestern?

    Vi ser fram emot din feedback. Lämna din skriftligen, med angivande av ditt namn och bokningsnummer och inom en månad efter avresan från din semesterbostad.

    HHD AG
    Sägereistrasse 20
    CH-8152 Glattbrugg

    email: [email protected]

    Hur kan man komma med feedback efter semestern?

    Efter din semester får du ett email med länk till ett utvärderingsformulär. Alla kunders utvärderingar kontrolleras och godkänns av Interhome.


    Hyra ut det egna fritidshuset

    Hur kan jag hyra ut mitt eget fritidshus med Interhome?

    Du önskar framgångsrikt hyra ut ditt fritidshus respektive din semesterbostad med Interhome och firmorna Interchalet (i Tyskland) samt Interhome (i Europa)? Få oförbindlig och kostnadsfri rådgivning. Vi visar dig gärna dina personliga uthyrningsmöjligheter och arbetar gemensamt med dig fram det utbud som passar dig.

    Ytterligare information finns här.

    Vilken service kan husägare få?

    Vår service för husägare utgår helt och hållet från ditt behov. Du drar nytta av vår mer än 55-åriga erfarenhet av professionell uthyrning av fritidshus och semesterbostäder. Beroende på destinationen bjuder vi allt från marknadsföring, hela bokningsprocessen inklusive kundkommunikationen, nyckeltillsyn och kvalitetskontroll till ett helhetspaket som innesluter rengöring, lakansbyte, trädgårds- och poolkontroll samt ytterligare service kring ditt fritidshus.

    Ytterligare information finns här.


    Only selected and tested accommodation

    Quality is our number one priority

    Every property is checked before your arrival to ensure the best possible stay.

    Guaranteed availability and on-site service

    Make the most of our experience

    Key collection is arranged by our helpful staff. Available 24/7 or on-site service to help you with all your questions, e.g.: tips and insights for your holiday destination and your booked accommodation.

    A memorable holiday experience

    Flexible Booking Options

    Be your own boss, eat whenever you want and make the most of plenty of space for all your friends and family.

    Why Interhome?

    • test |
    • test |
    • test |
    • test |
    • test |
    • test |
    • test |
    • test |
    • test |
    • test |
    • test |
    • test |
    • test |

    Freedom, privacy and space in your holiday home

    Your stay in a holiday house or a holiday apartment offers plenty of advantages: spend your time exactly as you want. No disturbance from other guests or hotel staff, just spend your holiday according to your own rules. Whether you are looking for a city trip, a relaxing holiday with your family or with friends. Simply enjoy lots of room, flexibility and freedom in your holiday home.

    Why Interhome?

    It has never been easier to find your perfect holiday. Do you want to explore new travel destinations? There is no better way than doing it in a holiday home: Enjoy "la dolce vita" in Italy, feel the charming lifestyle of the French Riviera or the Spanish way of life. Be inspired by our travel ideas and book online - quick, easy, and secure with Interhome.

    Freedom, privacy and space in your holiday home

    Your stay in a holiday house or a holiday apartment offers plenty of advantages: spend your time exactly as you want. No disturbance from other guests or hotel staff, just spend your holiday according to your own rules. Whether you are looking for a city trip, a relaxing holiday with your family or with friends. Simply enjoy lots of room, flexibility and freedom in your holiday home.

    image-tag