FAQ - Frequently Asked Questions

AllmÀnt

Katalog

Sökning

Bokning

Betalning

Kansellering/endring

Förincheckning

Före semestern

Under semestern

Efter semestern

Hyra ut det egna fritidshuset

 AllmÀnt

Vad Àr Interhome?

Idag Àr Interhome en ledande förmedlare av semesterhus och semesterlÀgenheter jorden runt med omkring 40 000 individuella semesterhus och semesterlÀgenheter.

Var hittar man allmÀnna affÀrsvillkor för bokningar med Interhome?

VÄra allmÀnna affÀrsvillkor hittar man hÀr.

Tillbaka upp

 Katalog

Hur bestÀller jag en katalog online?

NĂ€r man gjort sina val klickar man pĂ„ ”Favoriter”. PĂ„ sidan med favoriter kan man nu skapa sin egen katalog. Ange dina kontaktuppgifter i respektive fĂ€lt och en PDF-katalog med objekten i favoritlistan skickas till dig.
Man kan boka bostad direkt frĂ„n PDF-katalogen genom att klicka pĂ„ lĂ€nken ”Visa objektet pĂ„ Internet” lĂ€ngst ned pĂ„ objektets katalogsida.

Tillbaka upp

 Sökning

Hur vet man om en semesterbostad Àr tillgÀnglig?

NÀr man söker semesterhus-/lÀgenhet online visas ett objekt enbart om det Àr tillgÀngligt under den önskade perioden. Om man dÀremot söker utan att först ange datum kan man i kalendern för en semesterbostad se vilka datum som objektet kan
bokas för. Om en semesterbostad har markeringen ”Ansök” kan man skicka oss en ansökning eller kontakta oss direkt.

Hur fÄr man reda pÄ vad en semesterbostad kostar?

Om man söker med önskad semesterperiod fÄr man alltid exakt pris för objekten direkt i sökresultaten. En detaljerad kostnadsöversikt med all tillgÀnglig service finns pÄ sidan för en semesterbostad nÀr man angett datum för ankomst och avresa,

Var ser man var en semesterbostad ligger?

NĂ€r man fĂ„tt sökresultaten kan man klicka pĂ„ ”Karta” för att se exakt var semesterbostaden ligger. PĂ„ semesterbostadens sida finns en karta. En markering pĂ„ kartan visar var huset/lĂ€genheten ligger. Intill kartan finns en ”VĂ€gbeskrivning".

Hur hittar man semesterbostÀder dÀr husdjur accepteras?

PĂ„ huvudsidan för sökning kan man under ”Faciliteter” ange önskad utrustning i önskad semesterbostad. Semesterhus/-lĂ€genheter dĂ€r husdjur tillĂ„ts finns i kategorin ”Husdjur tillĂ„tna”.

Hur hittar man semesterbostÀder som Àr anpassade för rullstol?

PĂ„ huvudsidan för sökning kan man under ”Förfina din sökning” ange önskad utrustning i den sökta semesterbostaden. HĂ€r kan du ocksĂ„ se om bostaden Ă€r anpassad för rullstol.

Tillbaka upp

 Bokning

Hur bokar man en semesterbostad?

Hos Interhome kan man enkelt boka sin semesterbostad pÄ olika sÀtt - direkt i vÄr webbshop, via telefon eller email.

Är det sĂ€kert att boka online med Interhome?

Ja, det Àr sÀkert att boka med Interhome. Som dotterföretag till Migros och som schweizisk firma lÀgger vi stor vikt vid sÀkerhet och kvalitet. Alla dina uppgifter skyddas pÄ en sÀkerhetscertifierad server. Dina personuppgifter krypteras med SSL innan de skickas till oss. Uppgifterna avkrypteras först nÀr de kommit till vÄr server. VÄrt nÀtverk skyddas ocksÄ av brandvÀgg mot obehörig access frÄn internet.

Vilka faciliteter kan semesterbostÀderna erbjuda?

Varje semesterbostad har sina egna faciliteter som barnsÀngar, barnstol, barnvagn etc. Dessa faciliteter anges pÄ semesterbostadens sida under tillÀggstjÀnster nÀr du angett semesterperiod i kalendern. De flesta kan bestÀllas nÀr du bokar bostaden.
Personlig service pÄ plats:

Interhome har över 200 lokala servicekontor. PÄ större semesterdestinationer i Europa vÀlkomnas du av vÄrt team pÄ det lokala servicekontoret som ger dig mer information om tillgÀngliga faciliteter liksom tips om din semesterbostad och om destinationen.

Hur lÄngt i förvÀg kan man boka en semesterbostad?

Man kan boka sitt semesterboende nÀr som helst. Om man bokar en vecka före ankomstdag kan man ocksÄ utnyttja vÄr Last Minute-rabatt pÄ utvalda semesterbostÀder. Vill du kanske planera i riktigt god tid?
Om man bokar semesterbostad redan 9 mÄnader i förvÀg Àr man berÀttigad till Early Bird-rabatt. Onlinebokning Àr möjlig intill tvÄ dagar före ankomst. VÄr kundtjÀnst Àr vi alltid redo att ta emot bokningar ned kort varsel.

For bookings within 3 days prior to arrival please make your reservation by phone. Only credit card bookings are possible if you book within 3 days prior to arrival.

Kan man boka semesterbostad för mer Àn fyra veckor?

Naturligtvis kan man boka semesterbostad för mer Àn 4 veckor. Tveka inte att ta kontakt med oss om du Àr intresserad av en Early Bird-rabatt.

Jag Àr intresserad av en semesterbostad som krÀver ansökning. Hur gör jag dÄ?

VĂ€lj önskade datum i kalendern och klicka pĂ„ ”Ansök”. Fyll i ansökningsformulĂ€ret och klicka pĂ„ ”Skicka in ansökning“. VĂ„r kundtjĂ€nst tar sedan sĂ„ snart som möjligt kontakt med dig för att diskutera eventuella frĂ„gor och behandla bokningen. VĂ„r kundtjĂ€nst svarar gĂ€rna pĂ„ alla frĂ„gor om bokning som krĂ€ver ansökning.

NÀr fÄr man bekrÀftelse pÄ sin bokning?

Efter att du gjort en bindande bokning skickar vi en bokningsbekrÀftelse med bokningsnummer via email. Meddela oss omgÄende om du inte fÄtt denna mail med bekrÀftelse.

Tillbaka upp

 Betalning

Vilka betalningsmetoder accepterar Interhome?

Interhome accepterar tre betalningsmetoder:

1. Kreditkort (VISA eller Mastercard)
2. Faktura
3. PayPal

För bokningar med kort varsel före ankomstdatum accepteras endast kreditkort och Paypal som betalningsmetod.

MÄste man göra en första delbetalning? NÀr mÄste resten betalas?

Efter att man mottagit bokningsbekrĂ€ftelsen ska man inom 7 dagar erlĂ€gga delbetalning pĂ„ 20% av hyran. Återstoden ska betalas senast 29 dagar innan hyresperiodens början. Efter att Ă„terstoden betalats in fĂ„r du en resevoucher.

Tillbaka upp

 Kansellering/endring

Hur avbokar man?

Man kan alltid avboka online. LÀnkar för betalning, hantering och avbokning hittar du pÄ bokningsbekrÀftelsen.

FĂ„r man en Ă„terbetalning av tillgodohavande om man avbokar?

Tillgodohavanden som uppkommer genom avbokning Äterbetalas pÄ samma sÀtt som betalningen gjordes. Om detta inte skulle vara möjligt fÄr du inom 5 arbetsdagar ett email med begÀran om dina bankuppgifter.

Vad kostar det att avboka?

Vid avbokning tas följande avbokningsavgifter ut:

A) intill 43 dagar före hyresperiodens början: 10 % av hyran
B) 42 till 29 dagar före hyresperiodens början: 50% av hyran
C) 28 till 2 dagar före hyresperiodens början: 80% av hyran
D) 1 dag före hyresperiodens början liksom pÄ bokad ankomstdag: hela det inbetalade beloppet avgÄr

Kan man Àndra en bokning?

Man kan Àndra sin bokning online. LÀnkar för betalning, hantering och avbokning hittar du pÄ bokningsbekrÀftelsen.

Tillbaka upp

 Förincheckning

Vad Àr förincheckning?

VÄr förincheckning Àr jÀmförbar med incheckning online hos en del flygbolag: Den gör livet enklare. Du kan meddela nödvÀndiga uppgifter redan före din ankomst. PÄ sÄ vis gÄr incheckningen pÄ ankomstdagen snabbare.

Är det sĂ€kert med förincheckning?

Ja, det Àr sÀkert med förincheckning.

  1. Förincheckning kan endast göras via den lÀnk som du fÄtt dig tillsÀnd
  2. Förincheckningen sker via en sÀker webbsida (https)
  3. Du anger din kreditkortsinformation i Computops sÀkra miljö. Du anger din kreditkortsinformation i Computops sÀkra miljö (VÀrldsledande i betalningsbranschen), Interhome lagrar ingen kreditkortsinformation utan bara ett alias
  4. Dina personuppgifter kommer att lagras i en sÀker miljö och kommer inte att anvÀndas i marknadsföringssyfte.

Varför mÄste jag ange min kreditkortsinformation igen?

Betalningen av bokningen av semesterbostaden och betalningen av tillÀgg pÄ plats Àr tvÄ olika betalningar. Detta Àr jÀmförbart med förskottsbetalningen för ett hotellrum och betalningen för produkter som konsumeras frÄn minibaren pÄ plats.

Tillbaka upp

 Före semestern

NÀr fÄr man sina resedokument?

Du fÄr dina resedokument 28 dagar innan du reser, förutsatt att vi mottagit betalning för bokningen. Om man bokar Last Minute fÄr man sina resedokument omgÄende efter inbetalning av hela hyresbeloppet.

Finns det sÀngklÀder och handdukar i semesterbostaden?

Normalt finns det i semesterhusen och semesterlĂ€genheterna filtar och kuddar för alla sĂ€ngar (med undantag för spjĂ€lsĂ€ngar). Under rubriken ”Kostnadsöversikt“ pĂ„ sidan för semesterbostaden kan man se om sĂ€ngklĂ€der och handdukar ingĂ„r.

Hur kontaktar man nyckelvÀrden?

Kontaktuppgifter för nyckelvÀrden finns i de resedokument som man fÄr 28 före dagar före resan.

Vilka dokument behöver man ha med sig pÄ sin Interhome-semester?

Kontakta relevanta myndigheter för vilka pass, visum eller hÀlsodokument du behöver för din resa. Tillsammans med din voucher fÄr du anvÀndbara tips för din Interhome- semester.

Jag vill ta med ett husdjur. Vad bör jag tÀnka pÄ?

Som bevis pÄ giltig rabiesvaccination mÄste du nÀr du reser inom Europa ta med ett pass för din hund eller katt. För resor utanför Europa gÀller andra bestÀmmelser. Kontakta din veterinÀr för frÄgor om utlandsresa med ditt husdjur.

Tillbaka upp

 Under semestern

Hur dags fÄr man tilltrÀde till en semesterbostad och hur dags mÄste man lÀmna den?

NÞkkelansvarlig forventer at du henter nÞkkelen mellom kl. 16.00 og 19.00 pÄ ankomstdagen, med mindre annet er nevnt i reisedokumentene dine. Ta kontakt med vedkommende hvis du ankommer pÄ et annet tidspunkt.
Hvis ikke annet er nevnt i reisedokumentene dine, mÄ du forlate overnattingsstedet innen kl. 10.00 pÄ avreisedagen.

Hur fÄr man nycklarna till den bokade semesterbostaden?

I resedokumenten finns fullstÀndiga kontaktuppgifter till nyckelvÀrden.

MÄste man erlÀgga en deposition? Hur erlÀgger man en deposition?

Vid mottagandet av nycklarna ska man erlÀgga en deposition. Hur stor depositionen Àr och hur den erlÀggs (kontakt eller med kort) anges i resedokumenten.
Om deposition inte erlÀggs kandu förvÀgras nycklarna till bostaden. Observera att pÄ vissa platser kan man endast erlÀgga deposition kontant.

Vad hÀnder med depositionen?

Depositionen Àr en ren sÀkerhetsÄtgÀrd och beloppet Äterbetalas vid korrekt ÄterlÀmnande av bostaden (hyresobjektet). Om du betalat din deposition kontant kommer nyckelvÀrden att returnera den direkt till dig.
Annars kommer deposition att betalas tillbaka till ditt konto.

MĂ„ste man betala turistskatt?

Alla skatter som ska betalas listas pÄ semesterbostadens sida. HÀr kan du se om turistskatt ingÄr i hyran eller inte.

Ad gör man om problem uppstÄr under vistelsen?

Om semesterbostaden inte Àr i avtalat skick eller om du utsÀtts för skada ska du anmÀla detta till nyckelvÀrden. Om nyckelvÀrden inte snarast kan avhjÀlpa bristerna, mÄste du meddela Interhomes kundtjÀnst.
Om det inte sker nÄgon omedelbar felanmÀlan i början av hyresperioden, förutsÀtts semesterbostaden vara utan brister. Om brister blir uppenbara senare under hyresperioden gÀller samma regler som ovan.

MÄste man stÀda semesterbostaden sjÀlv?

GrundlÀggande rengöring görs av dig som kund, oavsett Àgarens slutstÀdning. GrundlÀggande ren göring inkluderar rengöring av köket eller liknande, tvÀttning och undan stÀdning av disk, slÀnga kvarvarande mat och allt avfall/sopor, ta av sÀng klÀderna och svepning eller damm sugning av alla rum. SlutstÀdning inkluderar grundlig rengöring av köket, badrum / dusch / toalett och tvÀtt av golv. I vissa hyre sobjekt kan du vÀlja om du vill stÀda semesterbostaden sjÀlv eller lÀmna stÀdningen till husÀgaren / nyckelför valtaren och betala för denna tjÀnst. Du hittar information om detta i be skrivningen av det relevanta hyresob jektet.

Tillbaka upp

 Efter semestern

Hur kan man komma med klagomÄl efter semestern?

Vi ser fram emot din feedback. LÀmna din skriftligen, med angivande av ditt namn och bokningsnummer och inom en mÄnad efter avresan frÄn din semesterbostad.

HHD AG
SĂ€gereistrasse 20
CH-8152 Glattbrugg

email: info@interhome.ch

Hur kan man komma med feedback efter semestern?

Efter din semester fÄr du ett email med lÀnk till ett utvÀrderingsformulÀr. Alla kunders utvÀrderingar kontrolleras och godkÀnns av Interhome.

Tillbaka upp

 Hyra ut det egna fritidshuset

Hur kan jag hyra ut mitt eget fritidshus med Interhome Group?

Du önskar framgÄngsrikt hyra ut ditt fritidshus respektive din semesterbostad med Interhome Group och firmorna Interchalet (i Tyskland) samt Interhome (i Europa)? FÄ oförbindlig och kostnadsfri rÄdgivning. Vi visar dig gÀrna dina personliga uthyrningsmöjligheter och arbetar gemensamt med dig fram det utbud som passar dig.

Ytterligare information finns hÀr.

Vilken service kan husÀgare fÄ?

VÄr service för husÀgare utgÄr helt och hÄllet frÄn ditt behov. Du drar nytta av vÄr mer Àn 55-Äriga erfarenhet av professionell uthyrning av fritidshus och semesterbostÀder. Beroende pÄ destinationen bjuder vi allt frÄn marknadsföring, hela bokningsprocessen inklusive kundkommunikationen, nyckeltillsyn och kvalitetskontroll till ett helhetspaket som innesluter rengöring, lakansbyte, trÀdgÄrds- och poolkontroll samt ytterligare service kring ditt fritidshus.

Ytterligare information finns hÀr.

Tillbaka upp

SÄ trygg Àr du i ditt fritidshus!

Endast kvalitetssÀkrade semesterbostÀder

Kvalitet Àr vÄr frÀmsta prioritet

Varje fastighet kontrolleras före ankomst för att garantera bÀsta möjliga vistelse

Garanterad tillgÀnglighet och service pÄ plats

FÄ det bÀsta ut av vÄr expertis

Nyckelhantering arrangeras av vÄr hjÀlpsamma personal. TillgÀnglig dygnet runt eller pÄ plats för att hjÀlpa dig med alla dina frÄgor, till exempel: med tips och kunskap om ditt semestermÄl och ditt bokade boende.

En minnesvÀrd semesterupplevelse

Privatliv och frihet i ditt eget semesterboende

Var din egen chef, Àta nÀr du vill och njut av gott om plats för alla dina vÀnner och familj

Varför boka boende med Interhome?

Det har aldrig varit lÀttare att hitta det perfekta huset, stugan eller lÀgenheten för semestern. Vill du utforska nya resmÄl? Det finns inget bÀttre sÀtt Àn att göra det i ett semesterhus: Hyr ett hus i Spanien, eller en stuga i Sverige, eller varför inte hyra en villa i Italien. Bli inspirerad av vÄra semestertips och boka online - snabbt, enkelt och sÀkert med Interhome.

Frihet, integritet och utrymme i ditt eget semesterboende

Att hyra en stuga, hus eller lÀgenhet för semestern erbjuder mÄnga fördelar: Bland annat kan du spendera din tid precis som du vill. Ingen störning frÄn andra gÀster eller hotellpersonal, bara njuta av din semester och följa dina egna regler. Oavsett om du letar efter en storstadssemester, en avkopplande semester med din familj eller med vÀnner. Helt enkelt njut av mycket utrymme, flexibilitet och frihet i ditt eget semesterboende.