Företagsprofil

Företagsledning

    • Thomas Stirnimann, Chief Executive Officer (CEO)
    • Marcello Bologna, Chief Financial Officer (CFO)
    • Roger Müller, Chief Procurement Officer (CPO)
    • Jörg Herrmann, Chief Operating Officer (COO)

Interhomes företagshistoria

1965
Swiss Chalets grundades av två schweiziska pionärer inom turismen: Bruno Franzen och Werner Frey.

1975-77
Swiss Chalet - Interhome går ihop: 105 anställda på 16 kontor.

1977
Företaget döps om till Interhome

1980
Interhome blir först i branschen med att skapa ett informationssystem som länkar alla resebyråer. bokningsystem.

1984
Den nya logon, en liten fågel, införs. Den symboliserar frihet och semester. Alla Interhome kontor inför samma företagskultur.

1986
2 miljoner kopior av Interhomes broschyrer printas. De ges ut i 12 länder och översätts till 8 språk.

1989
Hotelplan, det nästa största reseföretaget i Schweiz, och dotterbolaget Migros köper Interhome AG.

1995
Vid detta tillfälle består Interhomes produkt av 75 000 sängplatser i 11 länder - Tyskland, Tjeckien och Polen inkluderade.

1998
Interhome är ett av de första företagen att gå "on-line". Kunder kan nu söka information och beställa broschyrer. Bokning "on-line" blir möjligt 1999.

2000
Interhomes bokningssystem förbinder 75 lokala kontor och 30 återförsäljare för att kunna erbjuda våra kunder en bättre service.

2003
Interhome flyttar in i Hotelplans kontor för att skapa en gemensam infrastruktur.

2005
Simon Lehman blir Interhomes nya styrelseordförande.

2006
Med det nya 1-to-1 systemet erbjuds våra kunder ännu bättre service med personligt utformade offerter med boendealternativ handplocakde för just dem.

2006
Interhome köper researrangörerna Casa Club, France Villas och Solemar och kan på så sätt erbjuda exklusiva villor i Provence och Toscana.

2007
Hemsidan förbättras för att göra det ännu lättare och snabbare att hitta det perfekta semesterboendet. Dessutom kan vi nu erbjuda än mer service och information.

2007
Interhome finns representerat i nästan alla europeiska länder, Ryssland och Kroatien inkluderade. Samarbeten har stärkts för uthyrning i Danmark, Belgien och Holland..

2008
Partnersamarbeten inleds i USA och Finland. .

2008
Annonstorget och nya distributionskanalen Vacando introduceras .

2008
Rebranding av Corporate Identity och Corporate Design.

2009
Samarbete inleds med försäljningsrepresentant i Indien

2010
Helt ny design av webbsidan med bl a navigerad sökprocess. Nya destinationer: Marocko och El Gouna i Egypten.

2011
Förvärv av tyska marknadsledaren INTER CHALET under 2013. Nya destinationer: Israel och Cypern.

2012
Exklusiv partner till Tripadvisor, världens ledande resesajt.

2013
Den nya bokningsportalen tar guld i kategorin "Användarvänlighet samt silver i "Affärseffektivitet på Best of Swiss Web Awards.

Interhome blir testvinnare som onlineportal i Stiftung Warentest. Bland annat för dess tydliga och detaljerade sökfunktion.

Den första leverantören för semesterbostäder i den tyskspråkiga världen med en iPad App som erbjuder en omfattande sökfunktion.

2014
Koni Iten tar över rodret som CEO. Under hans ledning uppnår företaget toppresultat.
Ön Mauritius erbjuds nu som destination.

2015
Interhome firar sitt 50års-jubileum. Ett nytt framgångsrikt år som bekräftar målsättningen från 2014-års uppgång.

2016
Interhome fortsätter sin framgångssaga. För första gången i sin historia, matchar företaget mer än 666,000 semesterresenärer med deras ideala semesterhem. Den fakturerade omsättningen stiger till 186,6 miljoner schweiziska franc (CHF).

2017
Interhome och systerbolaget Inter Chalet går närmare varandra på ledningsnivå och synergier utnyttjas bättre. Koni Iten går i pension och Thomas Stirnimann, CEO Hotelplan Group, övertar tills vidare en CEOs plikter. Interhome ser en ökning på 5% till 695,000 gäster.